tirsdag, oktober 24, 2006

"Hva gjør man med en danske?" - "What to do with a Dane?"

Ja, denne sætning lød igår på den norske lægevagt, hvor jeg måtte tage til pga øjenbetændelse.
I Schweiz var jeg også til øjenlæge et par gange, og her måtte vi kommunikere på en blanding af engelsk og schweizertysk, så jeg orkede egentlig ikke at skulle forklare mig igen på et fremmedsprog. (For det kan norsk altså godt være, når man skal være specifik). Så jeg sagde til Gud: "Ville ønske, at jeg bare lige kunne smutte med flyveren til Danmark og gå til lægen og så komme tilbage igen."
Og Gud har jo humor og omsorg, så jeg kom minsandten ind til en dansk læge hos den norske lægevagt. Jeg tror, at vi begge hyggede os med at tale hurtigt og blive forstået 100 procent. Så jeg fik den rette medicin, Jakob (lægen) får de ca. 60.000 kroner om måneden og den norske stat fik 273 kroner.

"What to do with a Dane?" was the question when I visited a Norwegian house of doctors last night because of an eye infection. Well, I had already been to the doctor twice in Schwitzerland and had had to communicate in a mixture of English and Swiss German, so I really wasn't ready to once again have to communicate in a foreign language at the doctor's. So I said to God, 'I just wish I could quickly go to Denmark, visit the doctor and return.' And God has both humor and mercy so at the doctor's - the doctor turned out to be Danish! I think we both enjoyed speaking fast and being understood 100 %.

Ingen kommentarer: