tirsdag, november 07, 2006

Momse - Granny

I nat døde min mormor. Hun har været syg længe, og det var rørende at stå og se hendes tre sønner tage afsked med hende. Momse blev indlagt kort før, jeg tog til Schweiz og Norge, så jeg lavede en aftale med hende om, at vi skulle ses lørdag d. 4. november. Og det kom vi også til - i hendes egen lejlighed. Det var den sidste dag, hun tydeligt var ved bevidsthed. Herefter kunne vi bare passe hende og vente. Der var liv og leben i hendes lejlighed i de dage med alle dem, der kom for at sige farvel. Præcis som min mormor gerne ville have haft det, hvis hun selv skulle bestemme. Min søster Jette har gennem det sidste halve år lavet et slægtsalbum sammen med mormor, så mange sad og hyggede sig med at kigge i det, læse historier fra en fjern fortid og grine af billeder af deres kusiner og fætre fra en lidt nærmere fortid.
Mormor bisættes på fredag.

Last night my Granmother passed away. She has been ill for a long time and it was very touching to see her three sons saying their goodbuys. Granny went to hospital shortly before my trip to Switzerland and Norway, so I made a deal with her to meet again on Saturday 4. of November. And so we met that day - in her own home. This was the last day she was clearly conscious. After this we could just take care of her and wait. There was a lot of visits and noise in her home during those days - just as she would have wanted it. During the past half year my sister Jette and Granny have made a family photo album from way back. And many family members had a nice time looking through this and reading about the family long time ago and laughing of photos of cousins from a less distant past.

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej Dorthe

Jamen jeg er ked af det med din mormor. Kender hende jo fra de brevkurser jeg var med til for en del år siden.

Men dejligt at tænke på hun er oppe ved Jesus nu.

Tænker på dig i forbøn m.m.

Ivan

HildeJoy sagde ...

Det er trist å miste sin kjære mormor. Såååå godt at du fikk være sammen med henne rett før hun reiste hjem.

Tenker på deg, Dorthe!

Klem fra Hilde Joy

Buholo Johansen sagde ...

Kære sødeste Dorthe

Det glæder mig så meget på jeres vegne, at din mormor, fik en så fin afslutning. Samt at din familie, kunne være sammen på en så nærværende og støttende måde.

De varmeste tanker herfra.
Buholo

Dorthe sagde ...

Tak alle sammen!