onsdag, april 23, 2008

Hvordan? - How?

Jeg har ligget i sengen i en uge med en ond halsbetændelse og har været til lægen to gange. Og en ting kan man ihvertfald sige om schweizerne: De kan medicinere! Jeg har haft fire forskellige slags medicin kørende rundt i mig. Nu er jeg nede på 2-3 - og de matcher endda i de schweiziske nationalfarver.

Der følger jo altid lange indlægssedler med, som jeg med min personlighed føler at jeg må studere til bunds førend jeg sætter tænderne i medicinen. (Noget af et besvær, da de jo er på tysk. Jeg får lært en masse totalt ubrugelige ord.)

Indlægssedlerne er inddelt i en masse afsnit, der hver har et spørgsmål som overskrift: Hvad skal jeg være opmærksom på ved denne medicin? Hvordan skal denne medicin tages? Osv.
Ofte vil man i et af afsnittene læse følgende: Hvis De besvimer eller Deres krop går i shok over medicinen, skal De opsøger Deres læge hurtigst muligt.

Og det efterlader mig så bare med ét spørgsmål, som jeg endnu ikke har set besvaret i en eneste indlægsseddel: Hvordan skal jeg kunne opsøge min læge, hvis jeg er besvimet eller ligger i shok?

I have been ill for a week with a nasty throat thing and have been to the doctor twice. And one thing can surely be said about the Swiss: They know how to medicate you. I have had four different types of medicine rolling around my body. Now I am down to 2-3 and they even match in the national colours of Switzerland.

Along with the medicine you always receive those long explanations about the medicine and with my personally type just have to study these thoroughly before I dare to take the medicine. (Quite a hassle studying those in German, I must say. I learn a lot of really unneccecary words.)

These explanations are normally divided in lots of paragraphs each with a heading formed as a question: What should I be aware about in regards to this medicine, How should I take this medicine etc.
Often in one of the paragraphs it says: If you faint or your body goes into shock because of the medicine you should go see your doctor immidiately.

That only leaves me with one question which I have never seen answered in any of those explanations: How am I supposed to go to the doctor if I am unconsious or have gone into shock?

4 kommentarer:

Laura sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Laura sagde ...

haha - good point!! Hope you are feeling better now. Laura

Anonym sagde ...

godt spørgsmål ;-) Men søde dig, jeg synes det lyder som om du har problemer med det der halsnoget tit. Har du overvejet at få fjernet mandlerne? Eller finde ud af om der er noget du ikke kan tåle? Jeg har jo f.eks. meget mindre af det der stads nu uden mælk. Det er da mærkeligt, for det er næsten som om det er noget der "runs in the family", hva?! Håber du har det bedre. Knus

HildeJoy sagde ...

Ha ha ha ha ha ha! Morsomt skrevet!

Men GOD BEDRING! Håper virkelig du blir frisk før du reiser til USA!