mandag, november 19, 2007

5 eller 500 søskende? - 5 or 500 siblings?



Forleden dag fik jeg brev fra mine mindste søskende Miriam (7) og Marcus (6).

Miriam skriver: "Kære Dorthe, jeg savner dig." Marcus skriver: "...Jeg glæder mig til du kommer hjem til jul."

Jeg blev rigtig glad for brevene og også ked af det. At få to sådanne breve midt i min hjemves-rus slog hovedet på sømmet. Og jeg spurgte mig selv om, hvordan man overhovedet kan finde på at forlade sådanne to små dejlige kære søskende.

Men lige i det øjeblik blev jeg mindet om et vers fra Bibelen:
Jesus sagde: »Sandelig siger jeg jer: Der er ingen, der har forladt hjem eller brødre eller søstre eller mor eller far eller børn eller marker på grund af mig og på grund af evangeliet, som ikke får det hundreddobbelt igen nu i denne verden... Markusevangeliet 10,29-30

Og så... ja, nå ja. Så var det jo OK igen det hele. Jeg vil jo gøre alt for Jesus!

Men så kom jeg til at tænke på, at jeg har forladt 5 søskende. Hvis jeg skal have dem hundredegange tilbage, så.... Ja, altså 500 søskende virker en smule overvældende. 100 Martin'er!! Det er måske lige i overkanten? Jeg ved det ikke? Egentlig er fem søskende et ret passende antal. Jeg har derfor spekuleret lidt på, om man måske kan bytte nogle af de 500 for andre velsignelser?

A few days ago I received some letters from my youngest siblings, Miriam (7) and Marcus (6). Miriam is writting, 'Dear Dorthe, I miss you'. Marcus is writting, 'I am looking forward to you are coming home at Christmas'.

I got real happy about those letters but also sad. To receive two such letters in the middle of my homesickness intoxication really hit me hard. And I had to ask myself how in the world I could even think of leaving two such lovely little siblings behind.

But right at that moment I was reminded of a verse from the Bible: "I tell you the truth,"Jesus replied, "no-one who has left home or brothers or sisters or mother or father or children or fields for me and the gospel will fail to receive a hundred times as much in this present age..." Mark 10:29,30

And then well... then right, then everything was alright again. I wanna do it all for Jesus.

But then I started thinking about the fact that I have left behind 5 siblings. If God will give me a hundred times more siblings.... then that is actually 500 siblings. Maybe just a tiny bit over the edge? Or?? Actually I think five siblings is quite a reasonable amount of siblings. Therefore I have been wondering if I could trade some of the other 500 into other kinds of blessings?

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

he...he..... 100 Martin'er KUNNE vel godt gå hen og blive lidt for meget. Sådan rent hypotetisk, ikk' ?!!? *G*

Stemmer for at du prøver at få byttet nogle af de 500 til andre velsignelser.

P.S. Tager du ikke lidt af sneen med hjem til jul, så vi for en gangs skyld kan få hvid jul i DK ???

Dorthe sagde ...

Ja, rent hypotetisk...
JEg skal gøre mit bedste mht sneen. Jeg ved nu ikke lige, hvor meget man kan få med SAS-flyveren uden at skulle betale overvægt.