torsdag, marts 08, 2007

Kagemand - Pastry man

Min far kan alt! Jeg ved godt, at det mest er noget, man siger, når man er fire år gammel, men her 30 år senere er jeg ikke nået så meget videre. Til mit forsvar vil jeg dog sige, at jeg tror, at mine fem søskende alle vil give mig ret.

Lad mig nævne i flæng:
Min far reddede engang en dreng, der havde fået skåret halspulsåren over. Han klemte åren sammen med de bare næver, indtil ambulancen kom.
Eller hvem af os husker ikke, dengang tre generationer af kvinder i min familie (Jette, Mor og Mormor) forsøgte at sy en vinterjakke til Jette. Og da frustrationerne havde nået skyhøjder, overtog min far simpelthen bare symaskinen og syede en vinterjakke. Hvor svært kan det være, når man har sin bondelogik?

Er du overbevist? Hvis ikke, så lad mig komme med sidste skud på stammen, som jeg har moret mig en del over i dag.

Min far skulle skulle være alene med mine små søskende Miriam og Marcus på 5 og 6 år en dag. Men lige så snart deres mor, Hanna, var ude af døren, påstod Marcus, at hun havde sagt, at min far skulle bage kagemand. Min far, der jo helst vil gøre alle glade og tilfredse, gik ud i køkkenet på trods af, at han ikke kan huske en eneste gang i sit liv, hvor han har bagt. Han fandt en opskrift og ingredienser. Så langt så godt. Men... der manglede gær. Hmmmm.... Hvad gør en klog? Han kigger skabene godt igennem for alternative løsninger. Og finder et vaffelpulver. Han blander dejen dog med mindre væske og former en kagemand.

Så Marcus fik sin kagemand, og Hanna fik et chok, da hun kom hjem noget senere.

Men det største chok fik jeg nok i dag, da min far sidder og spiser en af mine hjemmebagte spelt-boller og siger: "Den smager virkelig godt! Kan du ikke give mig opskriften, så jeg kan bage nogle selv?"

(Min fars kagemand - eller var det Marcus'?)

My dad can do everything! I know this is something we say when we are four years old but now 30 years later I am still on that track. To my defense I want to add that I think all my five siblings will agree with me.

Let me give you some examples:
One time my father saved the life of a boy who had cut the main artery in his neck by accident.
Another time three generations of women in my family (Jette, Mum and Granny) were trying to making a winther coat for Jette. But when their desperation reached the ceiling my dad simply sat himself by the sewing machine and finished the coat. How hard can it be when you have your farmer logic?

Are you convinced? If not let me share the latest incident which has amused me all day.
Some days ago my dad was looking after my youngest siblings Miriam and Marcus (5 and 6 years old). As soon as their mum, Hanna, had left the house, Marcus claimed that she had said that my dad was to make a pastry man. Well, my dad cannot recall even one time in his life when he has done any baking but what do you do when you want to please everyone? He went to the kitchen, found a recipe and all the ingredients. So far so good - except he was lacking yeast. So... what to do???? He searched the cupboards. And he found: Some waffel mixture. He mixed it with less fluid and made a PASTRY MAN!
Do I need to mention that Hanna was very surprised when she returned home?

But I must add that I was very surprised too today when my dad was eating one of my homemade healthy rolls and said, 'So can I have the recipe and make some myself?'

The picture shows my dad's pastry man.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Ja DET er da vildt....... Din far i et KØKKEN ?!?!??!?!

Hvem siger, man ikke kan lære gamle hunde nye kunster :-)

Dorthe sagde ...

Faktisk er min far god til at lave god traditionel hverdagsmad og julemad. Det er bare hele bage-konceptet, der slet ikke hænger sammen med min far. Eller... også gør det?