onsdag, februar 11, 2009

En stor fan a Føn-vinden - A big fan of the Foehn-wind

Forleden lod jeg mig jo forlede til at skrive en lille forårsinspiration her på bloggen. To dage efter vågnede jeg op til 15 cm sne. Uf! Men næste nat begyndte det at blæse, rive og ruske, og da jeg vågnede næste morgen, var sneen væk! Det var så vildt. Det var Føn-vinden fra Afrika, der havde blæst.

Personlig er jeg en stor fan af Føn-vinden, for da jeg lige var kommet til Schweiz, fik vi masser af sne, og jeg turde ikke køre ud og følte mig ganske indespærret på et bjerg langt væk fra genkendelig civilisation. Så jeg ringede hjem til min far og tudede, og kort efter begyndte Føn-vinden at blæse og al sneen forsvandt og kom først igen langt senere. Og jeg var ganske overbevist om, at det var Gud, der havde ladet den blæse forbi Schweiz kun for min skyld. Så Føn-vinden har min fulde opbakning.

Med til historien hører dog, at vi i denne omgang ikke fik så meget glæde af Føn-vindens bedrifter, da det en lille dags tid senere blæste op til snestorm og nu har vi igen et vinter-Wonderland udenfor vinduerne.

Ja, det er svært at gennemskue vejrforholdene, når der er helt andre faktorer med i spillet end man er vant til.

The other day I was stupid enough to write a little spring inspiration here on the blog. Two days later I woke up to 15 cm of snow. Uf! But the next night a storm began to blow, toot and shake and when I awoke the next morning, the snow was gone! It was so wild. It was the Foehn-wind from Africa, which had blown all night.

Personally I am a big fan of the Foehn-wind, because when I had just come to Switzerland, we suddenly got plenty of snow, and I did not dare to go driving and felt very trapped on a mountain far away from familiar civilization. So I phoned home to my father and cried and shortly after the Foehn-wind began to blow and all the snow disappeared for a while. And I was quite convinced that it was God who had send the Foehn-wind all the way to Switzerland only for my sake. Yeah, the Foehn-wind really has my full support.

However, to this story there is a little appendix because this time we did not get very much out of the accomplishments of the Foehn-wind, since later that same day a blizzard came by and now we once again have a Winter Wonderland outside the windows.

Yeah, it is quite difficult to predict the weather conditions when there are so unfamiliar factors in play than what I am accustomed to.

Ingen kommentarer: