lørdag, februar 16, 2008

Ved Jesu fødder - At the feet of Jesus


I denne uge er jeg startet på efteruddannelse. Jeg er gået igang med at få noget formel bibelskoleundervisning, som hen ad vejen kan ende op i en masteruddannelse.
Det meste af undervisningen kommer jeg til at tage via en bibelskole i Tyskland (fire timers kørsel herfra), men noget af undervisningen kan jeg tage som fjernstudie via et amerikansk universitet.
Og det var så det, jeg startede på i onsdags. Først føltes det enormt uvant at synke ned i bøgerne igen, og jeg må med skam bekende, at jeg faldt i søvn den første formiddag. Men nu sover jeg ikke mere! Jeg er opslugt af at suge ny viden til mig og at sætte min nuværende viden i system. Og dette er jo ikke bare en hvilken som helst slags viden - det er jo den vigtigste viden i verden: Viden om Gud og hans budskab til os.
Mit første kursus er i hermeneutik - læren om at tolke Bibelen. Og selv om det er et temmelig teoretisk fag at lægge ud med, så føler jeg alligevel, at jeg sidder ved Jesu fødder og hører, hvad han ønsker at lære mig - og børnene.
P.s. En ekstra velsignelse og bekræftigelse var, at jeg i søndags fik en telefonopringning fra nogle, som ønskede at hjælpe mig igang økonomisk med starten på disse kurser. Tak for det! Jeg har tænkt på jer hele ugen!

This week I startet some further education to get more formal Bible training which eventually can end up with a Master degree. I'll take most of these courses via a German Bible school (four hours away from here) but some of the courses I will take as distance learning courses through an American Bible school. And that's what I began doing this Wednesday.
At first it felt really strange to be back in the books and I have to admit that I fell asleep the first morning while reading. But now I am not asleep anymore! I am inspired by all the new knowledge I am gaining and by putting my former knowledge into a system. And this is not just any kind of knowledge - this is the most important knowledge of the world: Knowledge about God and what he wants to say to us.
My first course is in hermeneutic - how to intepret the Bible. And even if it is a bit theoretical, I really feel like I am sitting at the feet of Jesus and learning more of what he has to say to me - and to the children.
P.s. An extra blessing and confirmation was a phone call I got last Sunday from someone who wanted to help me financially with the beginning of these courses. Thanks a lot! I have been thinking about you all week.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej Dorthe
Spændende at følge din blog. Jeg kan genkende mig i mange ting, i det med at bo et nyt sted.
Det er pudsigt at i også starter med hermeneutik, det gjorde jeg også da jeg begyndte at læse teologi..
Dejligt, det er også er mulighed for at sidde ved Jesu fødder.
Er der hjemmeside på det sted du læser
Hilsner fra Aalborg David

Dorthe sagde ...

Hej David
Ja, flytning er en stor og lang proces. Hjemmesider er der:
www.ciuonline.com og ww.awm-korntal.de