fredag, august 17, 2007

En rørende aften - A touching evening

Bare lige et lille minde fra sommerlejren, som stadig sidder i mig.

Den sidste aften skulle vi som alle aftener have aftenandagt med lovsang for de store børn. Det var Ida, der skulle lede aftenen, men få minutter inden start, kommer hun i fuld fart over til mig og siger, at jeg må overtage aftenen, da der er en lille pige, der har låst sig inde på toilettet og græder. Jeg går ind og finder lovsangsgruppen, som venter på besked om, hvad de skal spille. Det overlader jeg trygt til dem at finde ud af, og aftenen går igang.

Og nu kommer det smukke: Som aftenen går, bliver det de unge ledere mellem 14-18 år, der styrer aftenen. To finder sange, en holder andagt, en anden styrer lovsangen som om han ikke havde bestilt andet det sidste år, et par stykker rådgiver børn, nogle synes, at det er tid til et eftermøde. Og det hele foregår i en gudgiven ro. Og jeg læner mig trygt tilbage og ser det hele ske. Her står alle disse dejlige teenagere og tjener Gud. Jeg har kendt dem alle, siden de var børn. Jeg har tjent Gud sammen med dem på Teens To Children, og nu står de her og styrer det hele.
I bagklogskabens lys tænker jeg, at det havde været mere logisk, at jeg havde hjulpet pigen på toilettet og Ida havde ledt mødet som planlagt. Men jeg tror, at Gud havde denne oplevelse i baghånden til mig. Det var en dejlig måde at sige farvel til min sidste børnelejr, inden jeg snart rejser til Schweiz.

Just a wee memory from camp last week that I can't forget.

It was the last evening and time for the last devotional meeting for the older children. Ida was supposed to lead the whole thing but a few minutes before, she hurried up to me and told me to take over the meeting since she had to help a little girl that had locked herself into one of the toilets.
I went into the hall only to realize that the worship team were waiting for Ida to tell them which songs to sing. I handed over that responsibility to them!

And then the beautiful thing started to happen in front of my eyes. All those young helpers at camp, age 14-18 took over! Some found songs, another had a devotion, two counselled children, one was leading the worship like he had been doing so for years and so on. And I could just lean back and watch it all! How wonderful to watch all these young people whom I have known since they were children. We have all served together at Teens To Children too and now they were ready to take over.

Looking back on the whole evening I think it would have made more sense if I had fixed the toilet problem and Ida had been leading the evening as planned but I think this was a special gift from God to me. Because it was such a wonderful ending to my last summer camp in Denmark before soon leaving to go to Switzerland.

4 kommentarer:

Andreas og Anna sagde ...

Hej Dorthe. Jeg blev så rørt af dit seneste indlæg. Sidder med tårer i øjnene. Det er jo det vi som ledere længes efter. at se den næste generation vokse op og tage stafetten. Tak for dig, og fordi du har overladt dit liv i Guds hænder, så han kan bruge dig mægtigt. Knus Anna

Dorthe sagde ...

Tak!
Dorthe

Anonym sagde ...

Dejlige Dorthe

Ja. Denne oplevelse kommer ikke af sig selv. Men netop fordi du har vist dem, hvad der skal gøres og hvordan det skal gøres. Med din simple tilgang og især din vedholdenhed i tjeneste, får du lov til at se denne belønning. Og hvilken én.
Grunden til at EB er så rigt velsignet, er fordi der er blevet arbejdet på det, og ikke lænet tilbage i troen på at Gud bare ordnede det. Så al tak og velsignelse til Minnie, din far, dig og....(alle dem der følger :-)

Og stort tak for dit venskab, som er en stor inspiration for mig.

Knus dejlige kvinde
Buholo

Dorthe sagde ...

Tak og i lige måde!!!!!!!