tirsdag, januar 27, 2009

I blame it on the blueberries

Efter min operation i september bestemte jeg mig for at opgradere mine spisevaner. En af de ting, jeg ønskede at ændre var at spise mere frugt og grønt. En nem og lækker måde var blandt andet at lave en smoothie hver eftermiddag i stedet for de kager, vi får serveret her hver dag.

Der gik ikke længe inden min ændrede vaner begyndte at ryste mig, for jeg fik ekstremt meget energi (på trods af at jeg lige var blevet opereret) og når folk omkring mig gik ned med forkølelse m.m. så stod jeg skansen, snøftede en enkelt gang og så var det videre. Det var virkelig en stor forskel i forhold til sidste år! Personligt vil jeg først og fremmest skyde skylden på min blåbærsmoothie, som er så fyldt at antioxidanter i en vidunderlig kombination, at jeg har på fornemmelsen, at englene sang med mig, hver gang jeg slubrede den i mig.

Nå, men den sidste måned har jeg jo været på farten (Danmark, Norge, Tyskland) og har derfor ikke haft mulighed for at lave smoothies, og stille og roligt kunne jeg mærke mine superkræfter forlade mig. Og ganske rigtigt – forleden begyndte en forkølelse at snige sig ind på mig. Jeg nåede lige hjem fra Tyskland, førend jeg gik fuldstændig brak med den vildeste feber og forkølelse i mange år.

Nu kan jeg kun glæde mig over, at feberen er ved at slippe sit greb i mig og at min fryser er fyldt med blåbær og andre bær, som jeg slubrer i mig i dobbelt dosis i disse dage.
Men: Jeg må jo hellere give opskriften fra mig – i tilfælde af, at der er andre, der også vil prøve deres superkræfter af:

Til én person:
65 gram frosne blåbær
2 tsk. honning
1 dl. fedtfattig yoghurt (eller lignende)
Lidt vaniliesukker (eller vaniljekorn)
0,5 dl. juice (gerne af granatæbler eller bær men almindelig juice kan også bruges.)
Blend alt sammen.

Jeg bruger min stavblender for at spare opvask, så derfor kan det være en god idé at lade bærerne stå ved stuetemperatur i en halv time først. Spis gerne nogle nødder til, så fedtet kan hjælpe dig med at optage antioxidanterne optimalt.

After my surgery in September, I decided to upgrade my eating habits. One of the things I wanted to change was to eat more fruit and vegetables. An easy and delicious way to do so was, among other things to make a smoothie every afternoon instead of eating the cake we are served here every day.

It was not long after changing my habits that I noticed the change: I had lots of energy (despite the fact that I just had surgery) and when people around me went down with colds, etc. I just made a little sniff and continued as usual. This was really a big difference from last year! Personally, I primarily blame my blueberry smoothie which is so full of antioxidants and taste that I have the feeling that the angels sing with me every time I slurp it in me.

Well, the last month I have been on the move (Denmark, Norway, Germany) and therefore had no opportunity to make smoothies and slowly, I could feel my super powers leave me. And indeed - recently a cold began to sneak up on me. I just made it back from Germany before I lied completely fallow with the wildest fever and cold for many years.

Now I rejoice that the fever is about to release its grip of me and that my freezer is full of blueberries and other berries, that I slurp in me in double dose these days.

But I better give the recipe from me - in case there are others who will test their super powers:

For one person:
65 grams of frozen blueberries
2 tsp. honey
1 dl. low-fat yogurt (or similar)
A little bit of vanilla sugar
0.5 dl. juice (preferably of pomegranates or berries but ordinary juice can also be used.)
Blend everything together.

I use my hand-held blender to save some dishwashing, so it may be a good idea to let the frozen berries stand at room temperature for half an hour first. Eat a few nuts together with the smoothie so the fat can help you to take up the antioxidants optimally.


4 kommentarer:

Laura sagde ...

That sounds delicious Dorthe - I must give it a go!! It´s amazing how well one can feel when you eat the right foods!! (and believe me I know being an Ex-coke-a-holic and choco-holic!!) Hope you are feeling right on top again!

Dorthe sagde ...

Thanks. Soon will.

Sofia, Heidi og Jakob sagde ...

Hvor inspirerende at læse, Dorthe! Jeg må prøve det :-)

Solvej sagde ...

hey Dorthe - jeg bliver helt lækkersulten! Ku godt bruge lidt extra power her i vinterkulden. Nå men jeg kiggede egentlig ind for at få et godt råd af en gammel rotte (flatterende titel at ha' ikke :-)...)

Jeg er jo så priviligeret at jeg underviser voksne en gang om måneden i kirkesalen og børn en anden søndag i måneden. Men fordi jeg selv er en pige er jeg bedst til sådan nogle nussepussetøseting som at lave Josefs kåbe som påklædningsdukke etc. og så vil drengene hellere spille Nintendo. Har du nogle forslag eller et link til et sted hvor jeg kan finde nogle gode vilde ting at lave i en børnekirke?