fredag, maj 11, 2007

Lederkonference - Leadership Conference

"Hold da op! Er det så kompliceret at blive missionær i et andet land?" Det var nok min første tanke her på lederkonference i Tyskland, hvor vi har haft flere foredrag om, hvordan man flytter til et nyt land som missionær og tilpasser sig. Og nu har vi så undervisning om hvordan man bør omgås i et internationalt team. Først følte jeg mig nok lidt overvældet over alle de forfærdelige psykologiske faser, jeg åbenbart snart skal igennem, når jeg skal forlade Danmark og flytte til Schweiz. Det virkede som om man kunne se frem til flere års elendighed. Men nu har jeg hørt flere fortælle, at det gode ved at kende til, hvad der kommer til at ske, er, at man i stedet for kan acceptere det meget bedre. Og jeg føler mig allerede meget bedre tilpas ved det. Hvor jeg før forsøgte at fortrænge faktummet af, hvor hårdt det bliver at rykke rødderne op, så tør jeg nu kigge på det med åbne øjne. Så det er da allerede en god start. Lige nu er jeg i "Afskedsfasen", og det sjove er, at jeg åbenbart helt automatisk de sidste måneder er begyndt at gøre nogle af de ting, de anbefaler at man skal gøre for at det bliver en god afskedsfase, så det var da meget opmuntrende. Jeg er altså åbenbart helt normal :-)

'Wow, is it that complicated to leave to become a missionary in another country?' This was probably my first thought here at this leadership conference in Germany where we amongst many other things has had teaching about how to move to another country as a misisonary and how to adapt. Now we are also having teaching about how to interact in a mulitcultural team. First I felt quite overwhelmed about all the horrible psycological phases that I apparently will have to go through. It seemed to me like I was heading towards years of misery. But then I heard from some people, that it was actually a help to know what will happend to accept it much easier. And I already feel much better about the whole thing. I realice that I have tried to deny thinking about how hard it is going to be but now I dare to look at it with more open eyes. So that's a start. Right now I am in the leaving phase and actually I had already started doing some of things by myself that is really good and healthy in order to leave the country in a good way. So that was encouraging. Apparently I am quite normal :-)

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Det er da super at du får nogle gode input........men altså helt ærligt...... normal og normal....... tja...... jeg ved snart ikke rigtig ;-)

Clara.

Anonym sagde ...

Hej Dorthe!

Jeg har her til aften været her på bloggen til en grundig gennemlæsning. Det er inspirerende læsning. Dit liv er bestemt ikke kedeligt. Jeg er sikker på at du kommer at trives også med alt det nye. Vi der kender dig kan bevidne at du er hel normal.
Guds velsignelse fortsat Oskar

Dorthe sagde ...

Tak Oscar. Det er da godt at vide, at der er nogle, der mener, at jeg er normal, når nu Clara, der har kendt mig i mindst 25 år ikke er af den opfattelse ;-)